A ABaula atenem infants, adolescents i joves (0 a 18 anys) que poden presentar dificultats emocionals, conductuals, relacionals i d’autonomia.
Ens centrem en la intervenció de:
A ABaula atenem infants, adolescents i joves (0 a 18 anys) que poden presentar dificultats emocionals, conductuals, relacionals i d’autonomia.
Ens centrem en la intervenció de:
El Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) és un desordre del neurodesenvolupament que comença en etapes molt primerenques del desenvolupament cerebral; els signes més obvis comencen a observar-se entre els 2 i els 3 anys d’edat. El TEA es manifesta de diferent manera en cada persona. Les habilitats, característiques i dificultats són diverses i diferents en cada persona, però les dificultats principals de les persones amb TEA s’organitzen en dues àrees, segons el DSM-5 (Manual de Diagnòstic americà):
El Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH) és un trastorn del neurodesenvolupament originat en la infància. El *DAH es caracteritza per presentar tres símptomes típics, encara que no és necessari que s’observin els tres alhora:
Els trastorns del neurodesenvolupament són un grup de desordres que tenen el seu origen en les primeres etapes de desenvolupament de la persona, i produeixen dificultats en l’àrea social, acadèmica i ocupacional de la persona.
El DSM-5 classifica els trastorns del neurodesenvolupament en:
Els Trastorns de l’Espectre Alcohòlic Fetal (TEAF) són un grup d’efectes que es poden observar en persones la mare de les quals va beure alcohol durant l’embaràs. Aquestes dificultats poden incloure problemes físics, mentals, de conducta o problemes d’aprenentatge.
Pel fet que els TEAF abasten una sèrie de trastorns, poden observar-se en les persones una àmplia varietat i combinació de símptomes; per exemple, conducta hiperactiva, dificultats d’atenció i memòria, retards en la parla i el llenguatge, dificultats d’aprenentatge, mala coordinació, respostes inusuals a sensacions tàctils i de moviment, impulsivitat, baixa tolerància a la frustració, entre altres.
La Integració Sensorial és el procés neurològic responsable d’organitzar les sensacions que rebem del nostre cos i de l’ambient, i que ens permet respondre de manera apropiada a les demandes que se’ns presenten en les tasques diàries.
Per a algunes persones, la IS no es desenvolupa de manera adequada, la qual cosa provoca que percebin les sensacions de manera confusa, impactant en el nivell d’alerta, en l’atenció i en l’autoregulació. Aquestes dificultats poden ocasionar un gran impacte en l’aprenentatge, en la conducta i en la vida diària, provocant, per exemple, dificultats en l’alimentació, extrema irritabilitat, dificultat d’atenció, dificultat per a agafar correctament el llapis i altres objectes petits, etc.
Aquest trastorn té una alta relació amb uns altres, com el TDAH, el TEA i els trastorns d’ansietat, però generalment passa desapercebut.
Els Trastorns de l’Aprenentatge són desordres del neurodesenvolupament que interfereixen en l’adquisició d’habilitats acadèmiques i socials, i que també es poden observar conjuntament amb problemes de conducta i emocionals. Aquestes dificultats són específiques i persistents per a l’adquisició d’un aprenentatge en una persona amb intel·ligència i situació sociocultural normal.
És important detectar de manera precoç aquests trastorns per a evitar la desmotivació per l’aprenentatge, una baixa autoestima i el fracàs escolar.
El DSM-5 descriu els principals Trastorns de l’Aprenentatge:
Aquests diagnòstics poden anar acompanyats de símptomes relacionats amb absència o retard de conductes pròpies del desenvolupament típic, com alteracions motrius, de la coordinació i l’equilibri, respostes inusuals a sensacions tàctils i de moviment, hiperactivitat o impulsivitat, dificultats d’atenció, baix interés o dificultats en la relació amb els altres, manca d’habilitats comunicatives, retard en el llenguatge, dificultats per estructurar el discurs, dificultats en la lecto-escriptura o resolució de problemes, dificultats en el joc o baixa tolerància a la frustració…